کتابخانه عمومی شهدای زهان

برگهای سبز با رگبرگهای سفید، باعث میوه دادن درخت می شوند ؛ و برگهای سفید با رگبرگهای سیاه ، باعث ثمر دادن مغزها

کتابخانه عمومی شهدای زهان

برگهای سبز با رگبرگهای سفید، باعث میوه دادن درخت می شوند ؛ و برگهای سفید با رگبرگهای سیاه ، باعث ثمر دادن مغزها

اولین کتابخانه عمومی شهر زهان

قدمت کتابخانه های عمومی استان

يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴ ق.ظ
1395/8/15 شنبهکتابخانه های عمومی استان، حدود نیم قرن قدمت داردکتابخانه های عمومی خراسان جنوبی مربوط به 40 تا 50 سال گذشته است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی، این مطلب را مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی مطرح کرد و گفت: اکثر کتابخانه های استان و کتاب های آنها متعلق به حدود 40 تا 50 سال گذشته است. کتاب هایی که نیاز امروز جامعه را برآورده کند، به تعداد خیلی کم به منابع اضافه شده است. 
«محبی» در اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در سال جاری به ضعف محتوایی کتابخانه های عمومی استان اشاره و تأکید کرد: ظاهر و فیزیک کتابخانه هم در جذب مخاطب مؤثر است و چنانچه بستر مناسب فراهم نشود، علاقمندان به کتابخوانی از این موضوع استقبال نمی کنند. 
وی فراهم نشدن بستر لازم برای ورود و مشارکت خیران در امور کتابخانه ها را مطرح کرد و این که باید برای مشارکت خیران بیشتر از قبل اقدام و مسیر امور اداری را برای آنها تسهیل کرد. 
به گفته وی منابع کتابخانه ای برای بزرگسالان در استان مشکل دارد و مسایل در حوزه کودک و نوجوانان بیشتر است.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان هم در این جلسه، گزارش کاملی از تغییر و افزایش اعتبارات این نهاد در 3سال اخیر را بیان و اضافه کرد: در 6 ماه اول امسال 234میلیون تومان سهم اداره کل کتابخانه ها از نیم درصد اعتبار شهرداری ها محقق شده که درصورتی که معادل همین مقدار تا پایان سال محقق شود، این ردیف بودجه ای 3برابر سال 93 می شود. 
«رضایی» تاکیدکرد: از سال 94 به قبل اداره کل کتابخانه ها از شهرداری های استان، مطالبه دارد که رقم آن مشخص است و چنانچه پرداخت نشود از حساب شهرداری کم شده؛ اما به کتابخانه های استان واریز نمی شود. بنابراین اقدام برای پرداخت آن در استان ضرورت دارد. 
وی افزایش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای اداره کل کتابخانه های عمومی استان در 3سال اخیر را تشریح کرد و توضیح داد: در این مدت، بودجه عمرانی به ترتیب یک میلیارد و 300 در سال93 ،2 میلیارد و 175 میلیون تومان در سال گذشته بوده که امسال با 300 درصد افزایش نسبت به سال 93 به 3میلیارد و 382 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی پایداری کتابخانه های عمومی را در گرو تحقق سهم نیم درصد از اعتبارات شهرداری ها عنوان و تصریح کرد: برابر قانون، شهرداری ها ملزم به پرداخت این سهم هستند درحالی که این قانون از موضوعات فراموش شده است و درصدی که باید، پرداخت نمی شود.  
رضایی، شاداب سازی فضای کتابخانه ها را از ضرورت های این نهاد عنوان کرد و افزود: برای این مهم به یک میلیارد و500 میلیون تومان نیاز است که در بسیاری از پروژه های دستگاه های دیگر، رقمی نیست در حالی که شاداب و بانشاط سازی کتابخانه ها، کمتر از جاده سازی و... نیست. زیربناهایی مانند آب، برق، گاز و... تأمین شده؛ اما زیربناهای فرهنگی فراموش شده، در حالی که انقلاب ما فرهنگی بود. 
وی ضمن درخواست توجه به مباحث فرهنگی استان ادامه داد: چنانچه فضای کتابخانه ها خوب و مناسب باشد، کتابخوان هم وجود دارد همان طور که در چند ماه گذشته و با مرمت و بازسازی کتابخانه الغدیر بیرجند تعداد مراجعان 3برابر افزایش یافته است. این موضوع نشان می دهد در این حوزه کوتاهی شده است. 
وی همچنین کمبود فضای کتابخانه ای در شهرستان ها، مرکز استان و به ویژه جنوب شهر بیرجند را مطرح کرد و پیشنهاد داد: در فضاهای جدید شهری و ساخت و سازها، فضایی با کاربری فرهنگی و کتابخانه ای در نظر گرفته شود. چنانچه مکانی برای کتابخانه عمومی اختصاص یابد نهاد کتابخانه ها برای تأمین نیرو، امکانات و... آمادگی دارد. 
مسئول انجمن های اداره کل کتابخانه های عمومی استان هم به افزایش تعداد جلسات انجمن ها در 3 سال اخیر اشاره کرد و توضیح داد: 50 درصد جلسات سال 93 در 3ماه آخر سال برگزار شد. در سال 94 و95 هم تعداد جلسه های برگزار شده افزایش یافت طوری که رتبه استان در این زمینه از 19 به 5 کاهش یافت. 
«نیازی» ادامه داد: از لحاظ کیفی هم خراسان جنوبی رتبه  35 را درمؤلفه هایی مانند حضور اعضا و...داشت؛ اما این جایگاه با 9 رتبه رشد به 21 رسید. میانگین غیبت اعضا هم از 1/2 به 6/1 در دو سال گذشته کاهش یافته و به طور قطع، امسال وضعیت استان بهتر خواهد بود. 
وی درخواست کرد مصوبه ای پیش بینی شود که فرمانداران و بخشداران، اعضا را ملزم به حضور در جلسه های انجمن کتابخانه ها کرده و با این موضوع، جدی تر برخورد شود. 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در این نشست گفت: در مباحث فرهنگی، کم کاری نشده، بلکه تعدد زیاد کار است. در این بخش، هزینه و سرمایه گذاری زیاد است؛ اما اقدامات انجام شده نیاز به هم افزایی و برنامه ریزی دارد.
«حسینی» تأیید کرد: در شورای برنامه ریزی کمتر به کتابخانه ها پرداخته شده؛ اما باید در تخصیص اعتبار و برنامه ریزی ها، نهادکتابخانه های عمومی دیده شود.
به گفته وی پیش بینی فضای کتابخانه ای در مجتمع ها و ساخت و سازهای جدید، باید با دستگاه های متولی مانند شهرداری، معاونت عمرانی ستانداری و... مطرح شود.
وی به ظرفیت و پتانسیل های خیران برای مشارکت در امور کتابخانه ها اشاره و توصیه کرد: بنیاد برکت، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان و... را می توان برای این موضوع به مشارکت دعوت کرد.
حسینی همچنین وعده داد: در صورتی که تغییر کاربری زمین های دولتی ضروری باشد، استانداری همکاری می کند، هر چند درخواست ها دراین زمینه زیاد است. 
حسینی موضوع مهم دیگری را هم مطرح کرد: این که بدهی شهرداری ها به کتابخانه ها مربوط به دیروز و امروز نیست؛ سهم نیم درصد کتابخانه ها از سال ها قبل پرداخت نشده است و هر چند هم که به روز پرداخت شود، رقم کلانی برای شهرداری نیست؛ اما برای اداره کل کتابخانه ها مؤثر است. 
رئیس شورای استان و عضو انجمن کتابخانه های عمومی استان پیشنهاد داد: در صورت امکان، تفاهم نامه ایی با اداره کل دارایی استان منعقد شود تا براساس آن، نیم درصد سهم شهرداری را که می تواند مستقیم از حساب استان کسر و به کشور واریز کند، به منطقه بازگردانده و در استان هزینه شود. 
«قرایی» تأکید کرد: با توجه به توسعه فضای مجازی در زندگی و وقت افراد، باید در زمینه امور فرهنگی مانند کتابخوانی بیشتر کار شود؛ اما از طرفی شهرداری ها در تأمین هزینه های خود درمانده اند. خیلی اداره ها بدون گرفتن پروانه ساخت و ساز می کنند و حقوق شهرداری ها  را پرداخت نمی کنند. چنانچه شهرداری ها مطالبات خود را دریافت کنند دچار مشکل و تنش اجتماعی و بدهی سهم کتابخانه ها نمی شوند. در این بین اداره کل کتابخانه ها هم باید برای گرفتن پروانه از شهرداری اقدام کند.
  • کتابخانه شهدای غزه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی