کتابخانه عمومی شهدای زهان

برگهای سبز با رگبرگهای سفید، باعث میوه دادن درخت می شوند ؛ و برگهای سفید با رگبرگهای سیاه ، باعث ثمر دادن مغزها

کتابخانه عمومی شهدای زهان

برگهای سبز با رگبرگهای سفید، باعث میوه دادن درخت می شوند ؛ و برگهای سفید با رگبرگهای سیاه ، باعث ثمر دادن مغزها

اولین کتابخانه عمومی شهر زهان

کتابدار برتر 95

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۴:۲۵ ب.ظ
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در یادداشتی عنوان کرد:
نکاتی در خصوص فرایند انتخاب کتابداران برتر سال 1395
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در یادداشتی با اشاره به انتخاب کتابداران برتر سال 1395، نکاتی را در خصوص فرآیند انتخاب کتابداران برتر عنوان کرد.
تاریخ انتشار:٢۵ / ٧ /١٣٩۵

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد اله‌یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در یادداشتی نکاتی را در خصوص فرایند انتخاب کتابداران برتر و معرفی و تقدیر از آنها در روز بیست و چهارم آبان، مصادف با گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار بیان کرد.

متن کامل یادداشت معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:

کتابداران ارجمند و مسئولین محترم کتابخانهها

سلامٌ‌علیکم

ضمن آرزوی قبولی عزاداریهای همگان بر مصائب جانکاه خاندان اهل‌البیت علیهم‌السلام در دهه اول محرم‌الحرام، به راهنمایی دبیرکل محترم نهاد گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته درخصوص فرایند انتخاب کتابداران به مناسبت روز 24 آبان ماه (روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار) تقدیم میکنم؛

1-  همچون دو سال گذشته با نگاه عمیق و عنایت خاص دبیرکل محترم به زحمات یکایک همکاران عزیز و اعتقاد ایشان به اینکه "کتابداران همه نمونهاند"، لوح تقدیری به امضای ایشان برای همه همکاران آماده و ارسال میشود.

2-  روال انتخاب کتابدار نمونه در سال قبل و سالهای قبلتر از آن مبتنی بر ارسال پرونده همکاران از سوی ستاد استان‌ها به ستاد مرکزی نهاد بود. در این بین برخی همکاران از عدم ارسال پروندههای خود به ستاد مرکزی و یا عدم بررسی کامل پرونده خود در استان‌ها اظهار گلایه میکردند. سال گذشته و با تشکیل جلسات کارشناسی در ستاد نهاد به ریاست دبیرکل محترم، مقرر شد سامانهای طراحی شود و همکاران بتوانند به شیوه "خوداظهاری" و "داوطلبانه" نسبت به ورود سامانه و تکمیل فرایند انتخاب کتابدار نمونه اقدام نمایند.

3-  با همکاری همکاران خوبمان در دو اداره کل فناوری و اطلاعات و اداره کل توسعه کتابخانهها و مشارکتها در اردیبهشت ماه سال جاری طرح اولیه سامانه مورد نظر تهیه شد و با تداوم جلسات فیمابین مقرر شد تا سامانه مورد نظر انتهای شهریورماه آماده بهرهبرداری باشد.

4-  بخشنامههای مربوط به انتخاب: کتابدار برتر نهادی، کتابدار برتر مشارکتی و مستقل، کتابخانه برتر نهادی، کتابخانه برتر مشارکتی و مستقل، مسئول کتابخانه برتر نهادی، مسئول کتابخانه برتر مشارکتی و مستقل، پیشکسوت برتر ، خدمتگزار برتر، کتابخوان برتر، معمرین و بازنشستگان سال گذشته و کتابداران و کتابخانههای دارای کارکرد ویژه، در مرداد و شهریور ماه سال جاری به استان‌ها ارسال شد.

5-  پروندههای پیشکسوت و خدمتگزار برتر - که بخشنامههای آنها قبل از بخشنامههای دیگر ارسال شده بود - تا انتهای شهریور ماه دریافت گردید و به محض دریافت اولین پرونده، فرایند بررسی آنها آغاز شد. در حال حاضر کلیه پروندههای این بخش مورد بررسی قرار گرفته است.

6-  آغاز بازه زمانی دسترسی کتابداران/ مسئولین کتابخانهها به سامانه جهت تکمیل پروندهها از 3 تا 8 مهر، همچنین دسترسی روسای ادارات شهرستانها تا دوازدهم و استان‌ها نیز تا 22 مهرماه به کلیه استان ها ابلاغ گردید.

7-  بخشنامههای انتخاب کتابدار کودک و کتابدار نابینا جهت تأکید بر اهمیت فعالیتهای این گروه از کتابداران، بصورت جداگانه و مستقل ارسال گردید.

8-  پرونده های کتابداران/ مسئولین مشارکتی و مستقل نیز تا دهم مهرماه دریافت شده و فرایند مربوط به دستهبندی و بررسی آنها آغاز گردید.

9-  بنا به دستور و عنایت دبیرکل محترم مبنی بر تمدید زمان ارسال پروندهها، مهلت دسترسی کتابداران/ مسئولین برای ورود به سامانه تا 13 مهر تمدید گردید.

پروندههای کتابخانههای نهادی، مشارکتی و مستقل نیز توسط استان‌ها تکمیل شده و به ستاد نهاد ارسال شده که هم اکنون فرایند دستهبندی و بررسی آنها نیز در شرف آغاز میباشد.

10-   مجدداً بنا به موافقت دبیرکل محترم، مبنی بر تمدید زمان "تکمیل" پرونده آن دسته از همکارانی که مدارک خود را ناقص وارد سامانه کردهاند، مهلت دسترسی کتابداران/ مسئولین تا 16 مهر، روسای ادارات تا 17 مهر و ستاد استان ها نیز تا 26 مهر ماه تمدید گردید.

11-  کارشناسان اداره کل امور کتابخانهها از ابتدای راهاندازی سامانه در محیط وب، پاسخگوی سؤالات و ابهامات کتابداران، مسئولین کتابخانهها، روسای ادارات شهرستانها و کارشناسان ستادهای استانی از طرق مختلف اعم از تماس تلفنی، پیامک، فضای مجازی، ایمیل و ... بودهاند و در این خصوص علاوه بر ارائه پاسخها برای افراد فوق‌الذکر نسبت به تهیه فایل راهنمای تکمیل پرونده در سامانه (در ابتدای راهاندازی سامانه) و نیز تهیه پاسخنامه به سؤالات متداول و قرار دادن آنها در دسترس کلیه کتابداران اقدام نمودهاند.

12-  به صورت کلی تعداد 3244 نفر وارد سامانه انتخاب کتابدار برتر شدهاند:

-  از این تعداد 1002 پرونده پس از تکمیل جهت بررسی به ستاد شهرستان / استان/ نهاد ارسال شده است.

-  703 نفر نیز نسبت به تکمیل اطلاعات خود از 10% تا 90% اقدام کردهاند ولی موفق به تایید نهایی و ارسال مدارک خود به مرحله بعد نشدهاند.

-  جهت جلوگیری از تضییع حقوق این دسته از همکاران مقرر شده است پرونده مربوط به ایشان بصورت خودکار در جریان بررسی در مراحل بعدی قرار گیرد.

-  1539 نفر فقط وارد سامانه شدهاند ولی نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام نکردهاند.

-  این تعداد از افراد طبیعتاً از چرخه بررسی خارج شدهاند.

13-  روال طراحی سامانه برای دسترسی آزادانه و داوطلبانه همکاران برای تکمیل مدارک و ارزیابی، برای اولین سال اجرا شده است و حتماً دارای نقصها و اشکالاتی است که با تذکر و دلسوزی همکاران در سالهای آینده بهتر خواهد شد.

14-  چنانچه همکاران ارجمند موافق باشند در چند روز آینده، گزارش تکمیلی از اتفاقات صورت گرفته در فرایند انتخاب کتابدار نمونه تقدیم میشود.

برای همگان آرزوی توفیق دارم.

محمد الهیاری فومنی

  • کتابخانه شهدای غزه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی